Als een microbe in het bloed

Je hebt van die mensen waar je meteen merkt dat ze sterk gedreven zijn, dat ze een ‘microbe in het bloed’ hebben, onweerstaanbaar. Zo een man is Stefan Verhofstadt uit Ternat. Zijn prikkelbeestje: vliegen, de lucht in!

Via mijn vader zaliger (nog een echte Sabénien) ben ik ook wel wat besmet door alles wat met luchtvaart te maken heeft, maar Stefan dat is buiten categorie. Directe aanleiding om hem op te zoeken: hij geeft cursus om met een drone te mogen vliegen. Geef nu zelf toe, geen alledaagse bezigheid. Tijd voor een boeiend gesprek, voetjes van de grond.

Als ingenieur luchtvaarttechnieken met bijkomend diploma landmeetkunde, is Stefan actief als interim-manager in de luchtvaart en aanverwante bedrijven. Samen met zijn vliegen kunnen we hier spreken van een boeiende hobby die beroep werd en hem van ‘s morgens tot ’s avonds bezig houdt.

De nieuwste rage in dit wereldje: drones! Een mannelijke bij of beter nog het gezoem van het vliegen betekent drone oorspronkelijk maar we kennen dit toestel als een kleine helikopter (vier, zes of acht wentelwieken) die veelzijdig kan ingezet worden. Eigenlijk is zo een drone officieel een RPA (Remotely Piloted Aircraft), maar drone bekt beter. Om zo een drone te mogen besturen dien je een cursus te volgen en aansluitend examens af te leggen. Pas dan mag je de lucht in onder bepaalde voorwaarden. Een Koninklijk Besluit van eind april 2016 regelt deze nog nieuwe activiteit in de luchtvaart.

Cessna of drone: de schoolbanken wenken!

Stefan geeft deze cursus in BAFA ( Ben Air Flight Academy) Antwerpen. Hij leerde hier ook vliegen met echte vliegtuigen en heeft er nu al een respectabel aantal vlieguren opzitten met een Cessna. Van dit centrum kwam ook de vraag om instructeur te worden voor de drone-opleiding. Ook voor het gewone vliegen wil Stefan op termijn instructeur worden.

Voor deze cursussen kan je kiezen:

1ste klasse: kan je starten vanaf 18 jaar. Je mag vliegen tot maximum 91 meter hoog, je kan inspecties doen met het toestel en de risico’s mogen wat groter. Hiervoor krijg je drie dagen theoretische opleiding met examen. Nadien nog twee dagen praktijk met examen theorie en praktijk en je mag de lucht in.

2de klasse: kan vanaf 16 jaar. Hier volg je twee dagen theorie met examen en aansluitend examen praktijk. Dan mag je vliegen tot 45 meter hoog maar je vluchtgebied is strikter afgebakend dan bij klasse 1.

De opleiding bestaat uit technologie, luchtrecht en navigatie, communicatie, menselijke prestaties en meteorologie. Ook de privacywetgeving komt hier aan bod want deze drones hebben een camera en kunnen vanuit de lucht binnendringen in de privésfeer. Je buurvrouw die aan het zonnen is, zou er niet kunnen om lachen… Het succes van de lessen neemt gestaag toe. Nu zijn er regelmatig klassen van meer dan 20 cursisten. België telt ongeveer 250 mensen die slaagden in de opleiding en dus gemachtigd zijn om een drone te besturen.

Zoemende bij met heel wat toepassingen.

Stefan geeft een korte demonstratie met zijn twee drones die thuis staan. Het zwaardere exemplaar beschikt over een camera voor professionele toepassingen. Courant worden deze zoemende dingen gebruikt voor landmeetkunde (Stefan is ook landmeetkundige), fotografie (informatie en promotie), inspecties (zonnepanelen, windmolens, landbouw, masten…). Er zijn natuurlijk nog heel wat andere mogelijkheden. Herinner jullie recent nog de drones die worden ingezet aan de kust voor het terugvinden van kinderen of als eerste assistentie bij interventies.

Grote bedrijven als Amazon en Google denken eraan bestellingen te laten leveren via drone. Toekomst die volop bezig is volgens Stefan. Hij is nu met zijn drones al actief in verschillende sectoren en de reacties op zijn werk zijn enthousiast. De drone vergemakkelijkt vaak op een efficiënte manier een complex werk.

Stefan heeft mij zeker overtuigd (indien dit al moest) van de ontelbare mogelijkheden van zijn expertise. De lucht(vaart) boeit en verleidt…zoveel is zeker.

Belleman