Doosje vol verrassingen!
Belleman dacht dat het ging om een doos vol geschenken, maar niets is minder waar. Het doosje van de Viapass, het digitale tolsysteem voor de Belgische wegen, brengt heel wat kommer en kwel voor de sector. Tijd voor Belleman om te luisteren naar iemand die het kan weten.
Proefdraaien en betalen
Michel Vanderhasselt, politicus sinds jaren, bedrijfsleider en paardenliefhebber, vertelde een verhaal dat Belleman jullie moeilijk kan onthouden. Een maand na de invoering van het systeem (sinds 1 april) het geschikte moment voor een story uit de praktijk.
België behoort met de invoering van de Viapass nu ook tot de tollanden. Vroeger bestond er in Europa het Eurovignet voor het zwaar vervoer buiten de tolwegen (péages). De huidige Viapass geldt voor alle vervoer boven de 3,5 ton en op alle Belgische wegen. De site hierover vermeldt echter dat de meeste wegen het tarief 0 hebben, of beter gezegd gratis zijn. Voor de rest, meestal grote wegen, dient betaald, een groot verschil met vroeger.
Op basis van zijn eerste rekeningen, kan Michel me toevertrouwen dat er voor de maand april 20.000 euro dient betaald door deze Viapass. Hij schat dat er minstens tien keer zoveel taks zal geïnd worden. Belleman vraagt zich af wie gaat dat betalen? De factuur voor de klant wordt daardoor tussen de 6 à 8 procent duurder, een stijging die de eindverbruiker (jij en Belleman) tenslotte op het einde van het proces zal dienen te betalen. Is deze factuur dan uiteindelijk wel juist berekend? Bij aanvang vertoonde het systeem blijkbaar tot 15 % ernstige defecten.
Het bedrijf Vanderhasselt heeft de toestellen nog voor 1 april geïnstalleerd om te kunnen proef draaien. Zo kregen de klanten van transport Vanderhasselt ook al een zicht op de kosten die hen te wachten stonden. Dit wil echter nog niet zeggen dat al deze geraamde kosten kunnen verhaald worden bij de klanten, voegt Michel er nog aan toe. Wat doe je met een bedrijf waarmee lange termijn afspraken werden gemaakt en waar het budget dus niet werd voorzien? Zoals je kan merken, niet eenvoudig voor geen van de betrokken partijen. Het protest van de transportsector begin januari was dan ook groot maar stierf toch een snelle dood toen men merkte dat er geen weg terug was.
Ternat is groter dan men denkt…
Het systeem heeft ook zijn rare kantjes. Mocht het geen financiële implicaties hebben, zou men er kunnen om lachen zo vertelt Michel aan Belleman.
Zo vertrok Zoon Yves van aan de stoeterij op de Fossebaan met de paardencamion. Hij was nog maar aan het kruispunt van “de zwartjes” toen het systeem aangaf dat hij 28 kilometer had gereden. Een dolgedraaide satelliet of is Wambeek dan toch groter dan vermoed…?
Naast de gekende A12 tussen Wolvertem en Londerzeel, is er een weg die parallel loopt. Normaal heeft die tarief nul. In de praktijk bleek dat de teller de kilometers vrolijk aanrekende. Is er een systeem defect dan heeft de transporteur welgeteld 3 uur de tijd om dit te verhelpen, anders volgt een boete.
Zijn dit onvolkomenheden van de start en geraakt alles uiteindelijk wel in orde? Het is nog even afwachten. Intussen moet men verder en dat doet Michel met zijn bedrijf dat een gestadige groei kent. Hij laat zich hiervoor omringen door goede medewerkers op wie hij kan rekenen. Twee van zijn zonen, Yves en Philippe, zijn ook al actief in de zaak. De toekomst lijkt verzekerd. Het geeft Michel wat meer ruimte voor andere dingen.
Belleman (= vervoer minder dan 3,5 ton en dus voorlopig gratis)